9 gode råd til at sælge på det offentlige marked

Rigtig mange virksomheder gør ikke deres hjemmearbejde godt nok INDEN, de tager kontakt til det offentlige og vinder derfor heller ikke de mange udbud, som kommunerne sender ud. Sådan lyder det fra Væksthus Hovedstadsregionen.

Følg Væksthus Hovedstadsregionens 9 gode råd herunder og få flere konkurrencemæssige fordele, når du skal sælge på det offentlige marked. 98 kommuner køber årligt ind for 85 milliarder kroner. Vil du ikke gerne have en bid af det?

Gør dit hjemmearbejde grundigt og skab værdi for alle parter

Danske virksomheder er langt fremme med innovative løsninger til det offentlige marked. Løsninger som kan betyde mere velfærd til borgerne og for færre penge for det offentlige. Men at blive leverandør til det offentlige marked kræver et grundigt forarbejde.

- Hvis vi skal lytte til jer og tage jer seriøst, skal I finde ud af, hvilket udvalg i kommunalbestyrelsen, jeres løsning er relevant for, og fortælle, hvorfor skatteborgernes penge skal bruges på netop jeres ydelse.  Dorthe la Cour er medlem af kommunalbestyrelsen og økonomiudvalget i Lyngby-Taarbæk Kommune og en del af Væksthus Hovedstadsregionens panel af offentlige beslutningstagere.

De 9 gode råd

Som mange andre kommunalpolitikere bliver Dorthe la Cour ugentligt kontaktet af virksomheder med nye produkter og hun rådgiver mellem- og små virksomheder med at finde den rette vej til det offentlige marked.

For det kan være svært at navigere rundt i udbudsjunglen, samtidigt med at skulle sætte sig grundigt ind i borgernes behov, lovgivningen og indgående kendskab til de mange beslutningstagere på det offentlige marked.

Dorthe la Cour giver herunder 9 gode råd, der klæder din virksomhed bedre på, når du vil sælge på det offentlige marked:

  1. Forbered jer

  2. Hav forståelse for politikernes rolle

  3. Find ud af, hvilket politisk udvalg jeres løsning er relevant for

  4. Undersøg, om der er landsdækkende tiltag på det kommunale område, som er relevante for jeres løsning

  5. Kend jeres rettigheder og muligheder

  6. Spids jeres budskab til – I er én blandt mange

  7. Fortæl, hvorfor skatteborgernes penge skal bruges på lige præcis jeres løsning

  8. Brug jeres netværk

  9. Hav tålmodighed. En kommune er som et stort tankskib, der ikke bare kan ændre kurs.

Du kan læse mere i artiklen ”Klar besked fra kommuner: Gør jeres hjemmearbejde” på udbudsportalen.dk

Vil du vide mere om offentlig-privat samarbejde (OPI) kontakt Kristoffer Blom fra Welfare Tech, T. +45 6177 4379, kribl@welfaretech.dk.